2008-09-21

Mesiac 2.0: Google sponzoruje let do vesmíru

Pred rokom (13. septembra 2007) spoločnosť Google odštartovala súťaž Lunar X Prize, v ktorej chce povzbudiť privátny sektor, aby realizoval vesmírne lety a vyrobil robota, ktorý bezpečne pristane na Mesiaci, prejde po povrchu minimálne 500 metrov a pošle na Zem fotografie, dáta a videozábery vo vysokom rozlíšení. V hre je 30 miliónov USD (20 miliónov za prvé miesto, 5 miliónov za druhé, 5 miliónov za bonusy -- úlohy navyše ako napr. pohyb po povrchu minimálne 5 kilometrov, odfotografovanie sond čo tu pristáli v minulosti, detekcia ľadu/vody prežitie dvojtýždňovej mesačnej noci). Súťaž organizuje Nadácia X PRIZE, podobne ako v prípade nedávnej Ansari X Prize (10 miliónov USD za suborbitálny let) a sponzoruje ju Google. Prvú cenu v plnej výške 20 miliónov dolárov je možné vyplatiť do 31. decembra 2012. Ak ju dovtedy nikto nezíska, jej výška klesne do konca roku 2014 na 15 miliónov USD.

Hoci Google aprílovo vtipkuje s ponukou zamestnania na Mesiaci (kde vraj chce mať "35 inžinierov, 27 tisíc nízkonákladových webserverov, dve masérky a sushi šéfkuchára, ktorý pôvodne pracoval pre popovú skupinu Hanson"), jeho vesmírne aktivity sú skutočné a ozaj zaujímavé. Prečo to Google robí? Pretože "vesmír je cool" a tiež preto, lebo jeho výskum vedie k obrovskému technologickému pokroku. Na mesiaci doteraz pristávali len štátne agentúry (naposledy v roku 1976 Rusi) a teraz nás čaká prvý let na nášho nebeského suseda financovaný z privátnych zdrojov.

Google Lunar X Prize Logo

Zaregistrované súťažné tímy predstavila v máji 2008 spravodajská sieť CNN, tipy ako vyhrať ponúka (napriek počiatočnému skepticizmu) Popular Mechanics, a videá priamo zo zdroja nájdeme na Youtube.

PS: Prihlášky sa prijímajú do konca roku 2010, takže ešte máte príležitosť... ;-))