2008-06-23

Trendy Google: koľko ľudí sleduje váš obľúbený web?

Google predstavil Trendy pre webové sídla (Google Trends for Websites), nástroj, ktorý zobrazuje návštevnosť webov v reálnom čase (podobne ako Compete, Alexa či Quantcast).

  • Stránka podpory opisuje ako to celé funguje: nástroj kombinuje informácie z množstva rôznych zdrojov, ako napr. agregované dáta o vyhľadávaní, dáta Google Analytics, dáta získané zo zákazníckeho prieskumu a marketingový výskum tretích strán.
  • Google Trends for Websites funguje len na sídlach s dostatočnou návštevnosťou, pričom je požadovaný minimálny prah.
  • Z toho vyplýva: weby, na ktorých sú Google nástroje (Google Analytics, Adsense,...), môžu mať v trendoch presnejšie výsledky ako iné.
  • Používajú sa rôzne zdroje údajov, preto zobrazená návštevnosť je len odhadom (Google nemá serverové logy, aby vedel presné detaily).
  • A ďalej: Quantcast, Compete a Alexa budú určite ukazovať iné výsledky ako Google Trends (používajú inú metodológiu). Ak však nepotrebujete presné čísla a chcete len porovnať návštevnosť niekoľkých (maximálne piatich) webov (napr. sme.sk, pravda.sk, bleskovky.sk), Google trendy vám dajú predstavu o časových trendoch.

Google trendy: porovnanie niekoľkých webov

Na obrázku vidíme, že na portáli Daňovej správy SR je väčšinu roku ticho, v marci prichádza obrovská špička, ďalej že Hospodárske noviny sa čítajú celý rok (s poklesom počas koncoročných dovoleniek) a tiež že o nákupy a web víra.cz je záujem hlavne v období pred Vianocami (ak chcete sami experimentovať s touto štatistikou, tu je link, môžete napríklad filtrovať návštevníkov podľa krajín). Pre zobrazenie odhadu unikátnych návštevníkov za jeden deň je potrebné prihlásiť sa pomocou Google účtu.

Pri experimentovaní však zistíte, že sa nezobrazí návštevnosť google.com či blogspot.com (hoci niektoré weby spoločnosti Google fungujú). Dôvod? Údajne firemná politika.

Ako môžete tento nástroj využiť v praxi? Možností je mnoho: analýza konkurencie (napr. sledovanie vplyvu ich marketingových akcií na návštevnosť), identifikácia lídrov na trhu, vlastné pobavenie,... Jednoducho prehľad trendov.